Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδέχεται να αντιταχθούν στη ρύθμιση της ναυτιλίας σε σχέδια μεταρρυθμίσεων στην αγορά άνθρακα.

Οι Υπουργοί Περιβάλλοντος συναντώνται στις Βρυξέλλες σήμερα (28 Φεβρουαρίου) και αναμένεται να υιοθετήσουν μέχρι σήμερα το βράδυ μια γενική προσέγγιση σχετικά με τις αναθεωρήσεις του συστήματος εμπορίας εκπομπών μετά το 2020.

Η προσέγγιση θα αποτελέσει το θεμέλιο της θέσης τους στις διοργανικές συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το νομοσχέδιο θα γίνει νόμος μόνο όταν αμφότεροι οι διπλωμάτες και οι ευρωβουλευτές συμφωνήσουν σε ένα κοινό κείμενο.

Στις 16 Φεβρουαρίου το Κοινοβούλιο υποστήριξε μια τροποποίηση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα ρυθμίζει τα θέματα της ναυτιλία στο πλαίσιο του ETS , η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά άνθρακα στον κόσμο και μία από τις εμβληματικές πολιτικές του μπλοκ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Οι συνομιλίες του ΔΝΟ υπονομεύθηκαν

 Ο David Kerr είναι επικεφαλής της Μονάδας Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας για τον Μόνιμο Αντιπρόσωπο της Μάλτας στην ΕΕ. Είπε ότι η ρήτρα κινδύνευε να υπονομεύσει τις συνομιλίες στον ΔΝΟ, όπου και οι δύο αναπτυσσόμενες και ανεπτυγμένες χώρες πρέπει να συμφωνήσουν.

Είπε: “Ας συνεργαστούμε για να κάνουμε τη βελτίωση σε διεθνές επίπεδο. Βεβαίως, δεν είναι εύκολο […] αυτά τα σήματα που στέλνουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπονομεύουν κάπως τη διαδικασία “.

Οι επιχειρήσεις που ρυθμίζονται από το ETS μετρούν και αναφέρουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, παρέχοντας ένα επίδομα για κάθε τόνο που απελευθερώνουν. Οι άδειες μπορούν να διακινούνται στις αγορές ως κίνητρο για τις εταιρείες να μειώνουν τις εκπομπές.

Θα υπάρχει ρήτρα από το 2023 εάν ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) δεν συμφωνήσει με τα παγκόσμια μέτρα για την καταπολέμηση των εκπομπών του πλανήτη μέχρι το 2021.

Χθες, κατά την έναρξη της ευρωπαϊκής εβδομάδας των θαλάσσιων μεταφορών, οι αρμόδιοι της Μάλτας σημείωσαν ότι τα κράτη μέλη αντιτάχθηκαν στη ρήτρα αυτή. Η Μάλτα έχει την εξάμηνη εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ και θα προεδρεύσει της σημερινής συνάντησης του υπουργού Περιβάλλοντος και των διοργανικών συνομιλιών με τους βουλευτές του ΕΚ.

“Αν στείλουμε αυτά τα μηνύματα ότι ο ΔΝΟ είναι αργός, ότι ο ΔΝΟ δεν λειτουργεί, είναι κάτι πολύ λυπηρό να το ακούμε […] Είναι σημαντικό, ως Ευρωπαϊκή Ένωση, να στείλουμε το σήμα ότι είμαστε εταίροι σε αυτή τη διαδικασία. “

Υπάρχει μια ρήτρα στην τροπολογία η οποία σταματά τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ΣΕΔΕ, εάν ο ΔΝΟ οριστικοποιήσει τους παγκόσμιους κανόνες, είτε πριν είτε μετά την προθεσμία.

Η τροπολογία αποσκοπεί στην αύξηση της πίεσης στον ΔΝΟ για την επίτευξη μακρόχρονης παγκόσμιας συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία.

Στόχοι για το κλίμα

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες φορτίου και ο δείκτης Clean Shipping Index, ένας μη κερδοσκοπικός αγοραστής των μεταφορών που αξιολογεί τις ναυτιλιακές εταιρείες σχετικά με τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις, έγραψε στην Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο την υποστήριξή του. Οι εφοπλιστές αντιτίθενται.

“Παρά το γεγονός ότι το Πρωτόκολλο του Κιότο το 1997 ζήτησε να περιοριστούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) έχει ακόμα 20 χρόνια μέχρι να το κάνει”, δήλωσε στην επιστολή του προς τον Jean-Claude Juncker μέλος της Επιτροπής και τον κ. Antonio Tajani μέλος του Κοινοβουλίου.

Οι υποστηρικτές της τροπολογίας ισχυρίστηκαν ότι συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας θα σήμαινε ότι ο τομέας θα μπορούσε να συμβάλει στους κλιματικούς και ενεργειακούς στόχους της ΕΕ.

Αυτοί οι στόχοι, μαζί με το ΣΕΔΕ, αποτελούν το θεμέλιο των προσπαθειών της ΕΕ για την εκπλήρωση των δεσμεύσεων που ανέλαβε η συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα. Η συμφωνία ορόσημο των Ηνωμένων Εθνών δεν καλύπτει τη ναυτιλία ή την αεροπορία.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΔΝΟ Kitack Lim έγραψε σε ανώτερους υπαλλήλους της ΕΕ τον Ιανουάριο. Τους είπε ότι επεκταση του ΣΕΔΕ για να καλύψει τη ναυτιλία θα είναι πρόωρη και θα υπονομεύσει τις παγκόσμιες προσπάθειες για τον περιορισμό των εκπομπών.

Ο κ. Kerr επέμεινε: «Όταν ο ΔΝΟ είναι υπό πίεση, μπορεί και θα τα καταφέρει». Το μήνυμά μας ως Προεδρία είναι να εργαστούμε μαζί με τη βιομηχανία, τα ενδιαφερόμενα μέρη, το Συμβούλιο, την Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για να δείξουμε ότι είμαστε πραγματική ΕΕ και μπορούμε να βοηθήσουμε και τα αναπτυσσόμενα κράτη. “

Οι διαφορές μεταξύ των αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων εθνών αποτελούσαν επίσης σημαντικό εμπόδιο για την ενδεχόμενη υπογραφή της συμφωνίας του Παρισιού.

“Για πολλά χρόνια έχουμε απεικονίσει αυτή τη βιομηχανία ως μια βρώμικη βιομηχανία. Ας προχωρήσουμε “, δήλωσε ο Kerr στο χθεσινό γεγονός.

Ενεργειακή απόδοση

Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στα πλοία μπορεί να μειώσει τις εκπομπές και να εξοικονομήσει χρήματα. Ο ΔΝΟ αναφέρει ότι η υπάρχουσα τεχνολογία μπορεί να μειώσει την κατανάλωση και τις εκπομπές μέχρι και 75%.

Το σχέδιο διαχείρισης της ενεργειακής απόδοσης πλοίων (SEEMP) είναι ένα εργαλείο που διαχειρίζεται το ΔΝΟ για τη διαχείριση της ενεργειακής απόδοσης. Έγινε υποχρεωτική για όλα τα πλοία άνω των 400GT τον Ιούλιο του 2011.

Ο Robert Ashdown, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων, δήλωσε ότι η SEEMP ήταν η πρώτη νομικά δεσμευτική συνθήκη για το κλίμα που επλήγη από το Κυότο. Το Κιότο ήταν ο πρόδρομος της Συμφωνίας των Παρισίων.

Το SEEMP θα πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος των συστημάτων διαχείρισης της εταιρείας, χωρίς να αυξηθεί ο διοικητικός φόρτος των επιβαινόντων, δήλωσε ο Tore Longva, του DNV GL, μιας διεθνούς εταιρείας πιστοποίησης και ταξινόμησης.

Θα πρέπει να παρακολουθεί την τρέχουσα κατάσταση των ενεργειακών χρήσεων, να συλλέγει δεδομένα εκπομπών συνεχώς και με συνέπεια να παρουσιάζει μια τάση βελτίωσης της απόδοσης, πρόσθεσε.

“Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ανησυχούν για το κόστος, αλλά κοιτώντας το μέλλον αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι μόνο κόστος, αλλά κάτι πολύ μεγαλύτερο”, δήλωσε ο Martti Alatalo, διευθυντής θαλάσσιων και υπεράκτιων μονάδων στο Danfoss Drives.

Η υβριδίωση με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές θα μπορούσε να μειώσει περαιτέρω τη ρύπανση, πρόσθεσε.

Η Alatalo δήλωσε ότι η ψηφιοποίηση και το το νέφος θα διευκόλυνε την παρακολούθηση και αναφορά των εκπομπών από τη ναυτιλία. Σύμφωνα με την παγκόσμια οδηγία για το θείο, τα καύσιμα πλοίων δεν μπορούν να περιέχουν περισσότερο από 0,5% θείο από το 2020.

«Η ψηφιοποίηση ανοίγει νέες ευκαιρίες», είπε, «τα σκάφη θα είναι πιο έξυπνα στο μέλλον».

Όμως, η μεγαλύτερη ψηφιοποίηση αυξάνει επίσης την ανάγκη για ασφάλεια στον κυβερνοχώρο για την πρόληψη της πειρατείας ή της χειραγώγησης των δεδομένων σχετικά με τις εκπομπές.

“Το κίνητρο για εξαπάτηση είναι σοβαρό”, προειδοποίησε ο Allan Skouboe, επικεφαλής τεχνικός της Danfoss Ixa, ο οποίος αναπτύσσει αισθητήρες και συστήματα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

“Θέλουμε να μιλήσουμε για ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, διότι αυτή είναι μια ταχέως κινούμενη περιοχή και πιθανώς ένας από τους τομείς στους οποίους η ρύθμιση θα αγωνιστεί για να προλάβει”, πρόσθεσε ο Ashdown.