Καθώς η ναυτιλία στρέφεται προς πιο πράσινες επιχειρήσεις και οι ευκαιρίες για αύξηση της αποδοτικότητας των πλοίων μειώνονται (όπως αναπόφευκτα πρέπει), ένα σημαντικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσει η βιομηχανία είναι η μετάβαση καυσίμου.

Η ναυτιλία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ορυκτά καύσιμα και η τεράστια πλειοψηφία των πλοίων παγκοσμίως τροφοδοτείται σήμερα από καύσιμα με βάση υδρογονάνθρακες, αν και με κάποια διακύμανση στην ποιότητα και τις προδιαγραφές. Η καύση αυτού του καυσίμου απελευθερώνει μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, γεγονός που συμβάλλει σημαντικά στις μονωτικές της ιδιότητες και στην υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. Τα καύσιμα έχουν βρει εύνοια στη ναυτιλιακή βιομηχανία και σχεδόν σε όλες τις άλλες βιομηχανίες, λόγω της υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, της μεγάλης διαθεσιμότητάς τους και της σχετικής ευκολίας αποθήκευσης, μεταφοράς και χειρισμού τους. Παρόλο που σίγουρα χρειάζεται προσοχή και τα καύσιμα δεν είναι χωρίς ενοχλήσεις και δυσκολίες, ζούμε σε έναν κόσμο σχεδόν καθολικά καλά προσαρμοσμένο στο χειρισμό αυτών.

Η αντικατάσταση των απανταχού και βολικών ορυκτών καυσίμων είναι μια πρόκληση, την οποία αντιμετωπίζουν όλες οι βιομηχανίες. Ωστόσο, ορισμένες διαστάσεις της συγκεκριμένης πρόκλησης για τη ναυτιλία περιλαμβάνουν:

– περιορισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης σε πλοία σε συνδυασμό με, σε ορισμένες περιπτώσεις, μεγάλες αποστάσεις μεταξύ στάσεων ανεφοδιασμού καυσίμων στην ξηρά
– την απαραίτητη εγγύτητα αποθήκευσης καυσίμων και χώρων διαβίωσης ανθρώπων στα πλοία
– αβεβαιότητα (σε ορισμένες περιπτώσεις) ως προς το χρονοδιάγραμμα άφιξης και προσέγγιση μελλοντικά σε λιμάνια και μια προτίμηση να διατηρηθεί η ευελιξία ως προς τις προκλήσεις λιμένων (δηλαδή να είναι σε θέση να τροφοδοτούν οπουδήποτε παγκοσμίως)
– περιορισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης στην ξηρά στα λιμάνια και τους τερματικούς σταθμούς
– Εναλλακτικά καύσιμα – υποψήφιοι

Η βιομηχανία σε καμία περίπτωση δεν έχει συμφωνήσει σε μια σύντομη λίστα εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, για να διασαφηνίσουμε ορισμένες από τις εκκρεμότητες, ρίχνουμε μια γρήγορη ματιά παρακάτω στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τριών μελλοντικών υποψηφίων καυσίμων:

Υδρογόνο

Πλεονεκτήματα: ταχύτητα και ευκολία ανεφοδιασμού. είναι δυνατή η πράσινη παραγωγή μέσω ηλεκτρόλυσης που τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. κατάλληλο για χρήση σε κυψέλες καυσίμου. έχουν ήδη παραχθεί σε σημαντικούς όγκους για χρήση στη χημική βιομηχανία · η μείωση του κόστους των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να μειώσει το κόστος της πράσινης παραγωγής.

Μειονεκτήματα: επί του παρόντος παράγονται κυρίως από πηγές ορυκτών καυσίμων. Πράσινη παραγωγή επί του παρόντος ακριβή. χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα, απαιτώντας 8 φορές περισσότερο όγκο από τα καύσιμα για ίση ισχύ, και επακόλουθα προβλήματα με την ικανότητα αποθήκευσης · πρέπει να διατηρείται στους -253C για να αποθηκεύεται ως υγρό. πολύ εύφλεκτο και εκρηκτικό, δημιουργώντας θέματα ασφάλειας. Η καύση παράγει οξείδια του αζώτου. Οι κυψέλες καυσίμο, αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα, δεν είναι επί του παρόντος ικανές να τροφοδοτούν μεγάλα σκάφη · μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίου που απαιτούνται για την αποθήκευση και τον ανεφοδιασμό υποδομών για τη ναυτιλία.

Μεθανόλη

Πλεονεκτήματα: ταχύτητα και ευκολία ανεφοδιασμού. χαμηλό κόστος για τη μετατροπή υφιστάμενων κινητήρων · μικρές τροποποιήσεις μόνο στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και αποθήκευσης. ευρέως διαπραγματευμένο, καλά κατανοητό και ήδη διαθέσιμο σε ορισμένα λιμάνια για ανεφοδιασμό. βιοδιασπώμενο, με μικρότερη επίπτωση στο περιβάλλον σε περίπτωση διαρροής. μεγαλύτερη πυκνότητα ενέργειας από το υδρογόνο και την αμμωνία. σχετικά καθαρή καύση με χαμηλά επίπεδα SOx και NOx. υγρό σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος, δεν χρειάζεται θέρμανση ή ψύξη.

Μειονεκτήματα: χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από το μαζούτ, που απαιτούν μεγαλύτερες δεξαμενές αποθήκευσης ή / και συχνότεροι ανεφοδιασμοί δεξαμενών. Το χαμηλό σημείο ανάφλεξης αντιπροσωπεύει κίνδυνο πυρκαγιάς. τοξικό όταν εισπνέεται, καταπίνεται ή χειρίζεται · αυξημένους κινδύνους διάβρωσης · απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίου για ευρύτερη υποδομή αποθήκευσης και ανεφοδιασμού καυσίμων για τη ναυτιλία

Αμμωνία

Πλεονεκτήματα: ταχύτητα και ευκολία ανεφοδιασμού. είναι δυνατή η πράσινη παραγωγή, χρησιμοποιώντας πράσινο υδρογόνο και ανανεώσιμη ενέργεια για τη διαδικασία μετατροπής. διαδικασία μετατροπής σχετικά φθηνή και απλή. έχει ήδη παραχθεί σε σημαντικούς όγκους για τη χημική βιομηχανία · τα ζητήματα διαχείρισης σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές είναι ήδη καλά κατανοητά. υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από το υδρογόνο. Η αποθήκευση απαιτεί μόνο ψύξη.

Μειονεκτήματα: εξαιρετικά τοξικό. η διαδικασία μετατροπής απαιτεί μια πρόσθετη εισροή ενέργειας σε σύγκριση με το πράσινο υδρογόνο. απαιτεί ενέργεια για ψύξη. λιγότερη πυκνότητα ενέργειας από τα καύσιμα, που απαιτούν μεγαλύτερη χωρητικότητα αποθήκευσης ή/και συχνότερο ανεφοδιασμό. μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίου που απαιτούνται για την αποθήκευση και τον ανεφοδιασμό υποδομών για τη ναυτιλία.

Μπορεί ένα καύσιμο να καλύψει όλες τις ανάγκες;

Ενώ ο πρώιμος διάλογος και η έντονη κερδοσκοπία σχετικά με αυτό το θέμα προέβλεπαν ότι ένα «νέο» καύσιμο θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα καύσιμα στο μέλλον, η συζήτηση πρόσφατα στράφηκε προς την υιοθέτηση ενός μέλλοντος στο οποίο πιθανότατα πολλά καύσιμα θα διαδραματίσουν ρόλο στην πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία.

Όπως μαρτυρούν οι συνεχείς μηχανορραφίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η επίτευξη μιας ενιαίας λύσης για τη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο είναι δύσκολη, και ακόμη και αν η βιομηχανία συμφωνούσε να στραφεί σε ένα μόνο εναλλακτικό καύσιμο, δεν είναι πρακτικά δυνατό να χτυπήσει το διακόπτη εν μία νυκτί. . Αλλαγή καυσίμου σημαίνει τεράστιες επενδύσεις στην παραγωγή καυσίμων, υποδομές και αλυσίδες εφοδιασμού, μετασκευή κινητήρων πλοίων και εγκαταστάσεων αποθήκευσης και ανεφοδιασμού, τροποποίηση δεξαμενών καυσίμων και συστημάτων παράδοσης καυσίμων, επανεκπαίδευση προσωπικού πληρώματος και τερματικού σταθμού, προσαρμογές στις συμβάσεις και επανεκτίμηση και επανεκτίμηση εξοπλισμού και διαδικασίες. Απαιτεί προνοητικότητα, σχεδιασμό και συνεργασία που επεκτείνεται πέρα ​​από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Απαιτεί επίσης διαθεσιμότητα καυσίμων, σε κλίμακα και σε βιώσιμη τιμή.

Κατά συνέπεια, η ναυτιλία βρίσκεται σε μια κλασική κατάσταση «η κότα ή το αυγό». Οι ιδιοκτήτες είναι προφανώς απρόθυμοι να ξεκινήσουν την μετασκευή των πλοίων τους (ή να παραγγείλουν νέα σκάφη που κατασκευάζονται για να καίνε διαφορετικά καύσιμα), ενώ ένα εναλλακτικό καύσιμο δεν είναι εγκεκριμένο, δεν είναι παγκοσμίως διαθέσιμο και ταυτοχρόνως συνοδεύεται από την υψηλή τιμή που τείνουν τα μεγάλα έργα υποδομής να δημιουργούν. Εν τω μεταξύ, εάν δεν υπάρχει θέμα ζήτησης από τη ναυτιλία, οι παραγωγοί ενέργειας θα αργήσουν να προσανατολίσουν τις προσπάθειές τους στη δημιουργία διαθεσιμότητας εναλλακτικών καυσίμων στην ξηρά και να ξεκινήσουν την παραγωγή σε επαρκή κλίμακα για τον εφοδιασμό αυτών των τόπων.

Η λύση για να προχωρήσουμε πέρα ​​από αυτό το αδιέξοδο, φαίνεται να αναδύεται, όπως ισχύει σε σχέση με άλλες πτυχές του τοπίου απαλλαγής από τον άνθρακα, σε πιο τοπικό επίπεδο.

Δεν είναι όλες οι εργασίες αποστολής ίδιες και δεν είναι όλα τα πλοία. Συνεπώς, οι ανάγκες και η ικανότητα συμβιβασμού διαφέρουν σημαντικά σε ολόκληρο τον κλάδο. Ένα πορθμείο που εκτελεί δρομολόγια μεταξύ των ίδιων λιμένων και δεν βρίσκεται ποτέ στη θάλασσα για περισσότερες από μερικές ώρες, μπορεί να χρησιμοποιήσει μια εναλλακτική επιλογή καυσίμου που θα ήταν απλώς μη λειτουργική για ένα σκάφος που διασχίζει τα βάθη της θάλασσας, μακριά από το λιμάνι για εβδομάδες και ώρες και όχι πάντα γνωρίζοντας σε ποιο λιμάνι θα φτάσει στη συνέχεια. Καθώς η αναγνώριση αυτής της πραγματικότητας εξαπλώνεται, οι ιδιοκτήτες και οι χειριστές ψάχνουν όλο και περισσότερο να βρουν μια λύση που να είναι κατάλληλη για τον στόλο και τη δραστηριότητά του, αντί να περιμένουν μια λύση που να ταιριάζει σε όλους, και τώρα εμφανίζονται θύλακες νέας πρακτικής τον κόσμο με τη μορφή δοκιμών, και έως πολλά πειράματα πλοίων.

Έχοντας κατά νου τη μεγάλη εικόνα

Δύο σημαντικές εκτιμήσεις για τη βιομηχανία που πρέπει να λάβει υπόψη κατά τη μετάβασή της σε εναλλακτικά καύσιμα, είναι οι εξής:

– ο στόχος για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη ναυτιλία υπάρχει στο πλαίσιο μιας επείγουσας ανάγκης για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες · και

– η μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα σε άλλους κλάδους εκτός από τη ναυτιλία, είναι μια ευκαιρία να μείωση και στη ναυτιλία, δεδομένου ότι ένα μεγάλο ποσοστό του φορτίου που μεταφέρει (ορισμένοι το λένε έως και 40%) είναι ορυκτό καύσιμο.

Σε σχέση με τις δύο αυτές σκέψεις, ένα κρίσιμο ερώτημα για κάθε νέο καύσιμο για τη ναυτιλία είναι: πόσο πράσινο είναι τα διαπιστευτήριά του;

Η μετατόπιση των εκπομπών στην αλυσίδα παραγωγής, έτσι ώστε να καεί ένα καθαρό καύσιμο στο πλοίο, το οποίο ωστόσο προέκυψε από μια ρυπογόνα διαδικασία παραγωγής, δεν θα κάνει τίποτα για να σταματήσει η κλιματική κρίση. Ομοίως, όπου υπάρχει η ευκαιρία να αναδημιουργηθεί η αλυσίδα παραγωγής καυσίμων και εφοδιασμού, η χρήση καυσίμων που έχουν μεταφερθεί άσκοπα σε όλο τον κόσμο, αντί να παραχθούν σε εγκαταστάσεις κοντά στην πηγή ζήτησης, θα είναι μια ατελής απάντηση στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης εκπομπών.

Ακριβώς όπως η ανάμειξη καυσίμων για την επίτευξη μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο οδήγησε σε αύξηση της παραγωγής μαύρων σωματιδίων άνθρακα, πυροδοτώντας μια συζήτηση σχετικά με το αν όντως υπήρχε καθαρό όφελος για τη μείωση των επιπέδων θείου στα θαλάσσια καύσιμα, η ευρεία χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη θαλάσσια βιομηχανία μπορεί να προκαλέσει απρόβλεπτες δυσμενείς συνέπειες. Η επίγνωση αυτής της δυνατότητας και η προσέγγιση του ζητήματος με όσο το δυνατόν ευρύτερη άποψη, θα πρέπει να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου, αν και η επίτευξη αυτού σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε κατά νου τη μεγάλη εικόνα.

Συμπέρασμα

Όπως έχουν τα πράγματα προς το παρόν, φαίνεται ότι η μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα για τη ναυτιλία είναι πιθανό να καθοδηγείται από συμμετέχοντες στη βιομηχανία και όχι από ρυθμιστικές αρχές και ότι το μέλλον είναι πιθανό να είναι διαφορετικό. Μια ποικιλία καυσίμων μπορεί να αναπτυχθεί σε ολόκληρη τη βιομηχανία με όχι όλους τους τομείς ή ακόμη και πλοία εντός τομέων, χρησιμοποιώντας το ίδιο καύσιμο και πιθανώς ακόμη και με ορισμένα πλοία που χρησιμοποιούν πολλαπλά καύσιμα και συμπληρώματα καυσίμων, όπως αιολική και ηλιακή ενέργεια, στο πλοίο.

Η παραγωγή και η αντιρύπανση και οι εκπομπές άλλων προϊόντων εκτός του CO2 θα αποτελέσουν παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την επιλογή εναλλακτικών καυσίμων και κάποια στιγμή η βιομηχανία μπορεί να αρχίσει να συρρικνώνεται, ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας πτώσης της ζήτησης ορυκτών καυσίμων. Αυτό μπορεί να συμβαδίζει με παλαιότερα σκάφη που καίνε (και μεταφέρουν) ορυκτά καύσιμα και που φτάνουν φυσικά στο τέλος της ζωής τους και μπορεί να οδηγήσει σε άνοδο των απορρίψεων πλοίων, καθώς τα πλοία γίνονται παρωχημένα από οικονομική και περιβαλλοντική άποψη. 
Ξημερώνει μια νέα εποχή πλοίων και ναυτιλίας.