Το ηλεκτρικό σκάφος: μια μακρά ιστορία…

Το πρώτο ηλεκτρικό σκάφος, κατασκευάστηκε το 1881 στη Γαλλία από τον Γάλλο χημικό Gustave Trouve και ονομάστηκε Eureka, το οποίο χρησιμοποιούσε μπαταρίες μολύβδου ή χρωμίου !

Στη φωτογραφία αποθανατίζεται ο Gustave Trouve, ο παριζιάνος χημικός, ο οποίος πιστώνεται με την εφεύρεση του ηλεκτρικού σκάφους. Αποθανατίστηκε μία ημέρα του 1881, με ημίψηλο καπέλο πάνω απο την εξωλέμβια μηχανή του, που ονομάζεται “Εύρηκα” στη λίμνη Bois de Boulogne.

Θα πρέπει, ωστόσο, να θυμόμαστε τις προσπάθειες που έγιναν νωρίτερα σε αυτόν τον τομέα από άλλους ακούραστους ερευνητές, όπως ο κόμης του Μολίν στο Παρίσι, ή τον Von Jacobi, και τη «μεγάλη μηχανή» του, που εξέπλευσε στο Νέβα στην Αγία Πετρούπολη, νωρίτερα κατά μισό αιώνα. Ωστόσο, είναι στο Σηκουάνα και πάντα στο Παρίσι, που ο Gustave συνέχισε την ανάπτυξη του σκάφους του, η οποία ακολουθήθηκε από άλλα πρωτότυπα.

Η Ηλεκτρική ενέργεια που παραγόταν από μπαταρίες χρωμίου τοποθετημένες στο μέσο του πλοίου, καθώς και δύο εύκαμπτα καλώδια έφερναν το ρεύμα προς τον κινητήρα, ενώ ταυτόχρονα ο ίδιος ο κινητήρας έπαιρνε και το ρόλο για τους ελιγμούς του πηδαλίου (εξωλέμβιος).

Το πετρέλαιο φθηνό και σε αφθονία, σταμάτησε την ανάπτυξή του ηλεκτρικού σκάφους μέχρι τα τελευταία χρόνια, που αρκετοί πλέον βλέπουν με ενδιαφέρον το έργο πίσω απο τη ηλεκτρική έλξη, τόσο για τη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο, αλλά ειδικά για τα περιβαλλοντικά οφέλη της ηλεκτρικής ενέργειας (ή του θορύβου, ή των αερίων του θερμοκηπίου, του καπνού και τις λιπαρό-απορρίψεις).

Ο ηλεκτροκινητήρας επισκιάστηκε από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης για πάνω από έναν αιώνα.

Άφθονη και φθηνή η ενέργεια του, ο βασιλιάς του πετρελαίου επισκίασε πράγματι για ένα αιώνα, τη νεράιδα ηλεκτρική ενέργεια, που από τότε ήταν σε θέση να παραδώσει τα οφέλη της.

Όμως λόγω κάποιου προπατορικού αμαρτήματος (την κακή χρήση κάποιου απρόσεχτου χειριστή), ποτέ δεν αφέθηκε ελεύθερη να παραδώσει τα οφέλη της στην ανθρωπότητα και έμενε να κρέμεται αιωρούμενη από ένα μικρό «σχοινί»: το ηλεκτρικό σύρμα – καλώδιο.

Ένα καλώδιο που από αυτό κρέμεται το μέλλον αυτής της πηγής ενέργειας, και που πλέον αποδεικνύει την υπεροχή του απέναντι σε συστήματα μετάδοσης που εφευρέθηκαν πριν από εκατό περίπου χρόνια και που μέχρι σήμερα απλώς , τροποποιούνται ή τελειοποιούνται…

Όμως αυτά τα συστήματα, και οι παραγωγοί τους είναι ένα τεράστιο καρφί, ένας μεγάλος ανταγωνιστής απέναντι στον ηλεκτρικό κινητήρα και ουσιαστικά απαγορεύουν με διάφορους τρόπους στο να ανοίξει μια νέα λεωφόρος κινητήρων και γενικότερα μετακίνησης.

Επωφελούνται από τη μονοπωλιακή τους θέση, έχουν στριμώξει στα συρτάρια τεχνολογικές καινοτομίες πριν ακόμα και από την πρώτη πετρελαϊκή κρίση και ουσιαστικά απαγορεύουν την ταχεία περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ανάδειξη της αδιαμφισβήτητης οικολογικής αρετής των ηλεκτρικών οχημάτων – αυτοκινήτων, λεωφορείων, μοτοσικλετών και σκαφών – όπως ουσιαστικά απαγορεύουν και να ανανεωθεί το ενδιαφέρον για αυτή τη μέθοδο της προώθησης όπως και της έρευνας που χρειάζεται ο τομέας των μπαταριών.

Αν και η ηλεκτρική ενέργεια ωθεί αποτελεσματικά μεγάλα πλοία, όπως συμπεριλαμβανομένου του Queen Mary, το Normandie ή το Redoutable, στη χώρα μας ακόμη και σήμερα δεν επιτρέπεται σε πολύ μικρότερα. Η ηλεκτρική ενέργεια είναι σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις, που παράγεται επί του σκάφους είτε απο μια μπαταρία, είτε από μια γεννήτρια ή απο έναν πυρηνικό αντιδραστήρα και θεωρείτε ακόμα επικίνδυνη. Αλλά τελικά, είναι η ηλεκτρική ενέργεια που κινεί την έλικα !

Τα ηλεκτρικά σκάφη (4 έως 6 θέσεων) με μπαταρίες, που χρησιμοποιούνται ευρέως σε θάλασσες, λίμνες και ποτάμια για μεταφορά, ψάρεμα ή και αναψυχή, θεωρούνται ιδανικά για την απεξάρτηση απο το πετρέλαιο, το θόρυβο, τη ρύπανση αλλά και ιδανικά για να επιφέρουν οικονομική ανάπτυξη.

Η εμφάνιση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.

Για να κερδίσουν – ικανοποιήσουν τους περιβαλλοντικούς αλλά και οποιουδήποτε άλλους περιορισμούς, κάποιες κοινότητες των νησιών της Ευρώπης αλλά και της Ελλάδας, θεωρούν την ηλεκτρική βάρκα ως μια ελκυστική λύση για να συμπληρώσει την υπηρεσία δημόσιων μεταφορών.

Αυτά τα ηλεκτρικά «λεωφορεία» είναι προς το παρόν περιορισμένα λόγω της Ελληνικής νομοθεσίας, αλλά αναμένεται σημαντική ανάπτυξη.

Άλλες ευκαιρίες εντοπίζονται στις λιμενικές υπηρεσίες και για βιομηχανικές χρήσεις ζάρια στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις γίνονται τα κριτήρια των κρίσιμων επιλογών.

Ο Οργανισμός Ηλεκτρικών Σκαφών Ελλάδος – EBA Greece, σας καλεί να μοιραστείτε το όραμά του και να γίνεται αρωγοί στην προσπάθεια αυτή για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αλλά και την οικονομική ανάπτυξη της πατρίδος μας !