Η Green City Ferries έχει αναπτύξει ένα ταχύπλοο μηδενικών εκπομπών για αστικές πλωτές οδούς.

Ένα γρήγορο πλοίο μεταφοράς πορθμείου μηδενικών εκπομπών ρύπων που μπορεί να λειτουργεί είτε με μπαταρίες, είτε με υδρογόνο αναπτύσσεται από την Green City Ferries.

Το πλοίο κατασκευάζεται και σχεδιάζεται ειδικά για τους επιβάτες στις αστικές πλωτές οδούς και θα χρησιμοποιεί τεχνολογία υδρο-φύλλων. Θα υπάρχει χωρητικότητα έως 150 επιβάτες και 30 ποδήλατα.

Η Green City Ferries είναι ένας κατασκευαστής συστημάτων που παρέχει σκάφη χωρίς εκπομπές, με υποδομή για μπαταρίες και υδρογόνο και μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση. Έχει συνεργαστεί με άλλες εταιρείες για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του BELUGA 24 . Σχεδιάζει να πουλήσει ή να ναυλώσει τα πλοία και το πρώτο θα παραδοθεί το 2023.

Η Green City Ferries συνεργάστηκε με τα στούντιο Teknicraft, Νέας Ζηλανδίας και τη Sculli Design στην Ιταλία για την ανάπτυξη του επιβατηγού οχηματαγωγού. Ένωσε επίσης τις δυνάμεις της με την Echandia, η οποία θα παρέχει τα ενεργειακά συστήματα – μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου.

Ο πρόεδρος της Green City Ferries, Hans Thornell, λέει στο  PST: «Εάν η απόσταση είναι μικρότερη από 15 ναυτικά μίλια, οι μπαταρίες είναι καλύτερες, το κόστος της ενέργειας είναι πολύ φθηνό. Αλλά για απόσταση μεγαλύτερη από 15 ναυτικά μίλια, τότε χρειαζόμαστε υδρογόνο ».

Έδωσε ένα παράδειγμα: εάν ένας μεταφορέας ήθελε να αναπτύξει ένα σκάφος για να μετακινηθεί στη Στοκχόλμη, τότε θα έπρεπε να το κανει με βάση τις μπαταρίες. Αλλά αν επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί στο μεγαλύτερο αρχιπέλαγος γύρω από τη Στοκχόλμη, τότε θα χρειαζόταν υδρογόνο.

Η τροφοδοσία του πλοίου προέρχεται από ιαπωνικές μπαταρίες LTO ή καναδικές κυψέλες καυσίμου. Η Green City Ferries λέει ότι η υψηλή απόδοση, οι σύντομοι χρόνοι φόρτισης και η μεγάλη διάρκεια ζωής ήταν κατευθυντήριες γραμμές στην επιλογή προμηθευτών.

Ο κ. Thornell εξηγεί: «Συνεργαζόμαστε στενά με την αδελφή εταιρεία μας Echandia, η οποία ανέπτυξε το σύστημα μπαταριών πριν από μερικά χρόνια χρησιμοποιώντας μπαταρίες LTO, οι οποίες δεν είναι συνηθισμένες στα πλοία. Έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και φορτίζονται πολύ γρήγορα. Οι σύντομοι χρόνοι φόρτισης είναι σημαντικοί για ένα σκάφος που εκτελεί μετακινήσεις. “

Και προσθέτει, «Αυτός ο τύπος μπαταρίας έχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας από τον κανονικό τύπο μπαταρίας. Δεν συσσωρεύουν δενδρίτες με την πάροδο του χρόνου όπως οι κανονικές μπαταρίες, γεγονός που δημιουργεί κίνδυνο βραχυκυκλώματος ».

Οι καναδικές κυψέλες καυσίμου παρέχονται από την καναδική εταιρεία Red Rock, η οποία έχει συμφωνήσει με την Echandia. 

Οι μπαταρίες-σε δύο δωμάτια-θα έχουν ισχύ 500 kWh, ενώ για το υδρογόνο, θα υπάρχουν δύο στοίβες των 500 kW.

Η Green City Ferries δεν θα παρέχει μόνο τα πλοία αλλά και την υποδομή φόρτισης. «Έχουμε προετοιμάσει κοντέινερ λύσεις, οι οποίες φορτίζονται από ένα φορτιστή στο εσωτερικό του, που είναι συνδεδεμένος σε ένα δίκτυο υψηλής τάσης. Ή προσφέρουμε έναν ηλεκτρολύτη υδρογόνου που συνδέεται με το δίκτυο και το νερό από το οποίο μπορεί να παραχθεί υδρογόνο. Αυτό είναι επίσης μια λύση σε κοντέινερ», εξηγεί ο κ. Thornell.

Επισημαίνοντας τα πλεονεκτήματα της χρήσης λύσεων φόρτισης με κοντέινερ, λέει: “Είναι φθηνότερο και ευκολότερο να δημιουργηθεί αυτή η υποδομή και μπορεί επίσης να μετακινηθεί – για παράδειγμα, εάν ανοίξει μια νέα πορθμειακή διαδρομή.”

Η εταιρεία εξήγησε ότι το  BELUGA 24  βασίζεται σε αποδεδειγμένη τεχνολογία υδρο-φύλλου. Μιά ειδικά επεξεργασμένη «μεμβράνη» αλουμινίου σηκώνει το πλοίο μέχρι τη μέση του νερού με μεγάλη ταχύτητα, μειώνοντας έτσι σημαντικά την τριβή στο νερό. Αυτό σημαίνει λιγότερη κατανάλωση ενέργειας και λιγότερο πλύσιμο αφύπνισης.

Ο κ. Thornell εξηγεί: «Η τεχνολογία Hydrofoil χρησιμοποιείται εδώ και 100 χρόνια, επομένως δεν είναι κάτι καινούργιο. Η Νέα Ζηλανδία πρωτοστατεί σε αυτήν την τεχνολογία, γι ‘αυτό και χρησιμοποιεί το Teknicraft. Δεν ανασηκώνουμε ολόκληρο το σκάφος, είναι μόλις στα μισά, το οποίο δεν είναι τόσο προχωρημένο, αλλά πιστεύουμε ότι δεν το χρειαζόμαστε, είναι αρκετά ενεργειακά αποδοτικό. Αυτό το ονομάζουμε “υποστηρίζεται από φύλλο αλουμινίου”. Ένα δοχείο που υποστηρίζεται από φύλλο αλουμινίου, το οποίο βρίσκεται στα μισά του νερού σημαίνει ότι λιγότερο νερό μετακινείται στην άκρη καθώς το δοχείο κινείται μέσα στο νερό, οπότε υπάρχει λιγότερη πλύση αφύπνισης. Τα κύματα από το σκάφος θα φτάσουν μόνο το πολύ 25 cm, το οποίο είναι σημαντικό στις αστικές περιοχές. Ένα πολύ σημαντικό όφελος είναι ότι υπάρχει λιγότερη αντίσταση ».

Σε σύγκριση με ένα συμβατικό καταμαράν, λέει ότι ένα ελαφρύ πλοίο που χρησιμοποιεί τεχνολογία φύλλων αλουμινίου θα χρησιμοποιήσει 50% λιγότερη ενέργεια. Ο κ. Thornell επισημαίνει ότι αυτό είναι σημαντικό καθώς οι μπαταρίες και το υδρογόνο έχουν αρκετό βάρος. Το πλοίο θα κατασκευαστεί επίσης από ανθρακονήματα, το οποίο είναι 30% ελαφρύτερο από το αλουμίνιο.

Ο κ. Thornell λέει ότι η μεγαλύτερη πρόκληση δεν είναι η τεχνολογία που απαιτείται για ταχύπλοα δρομολόγια μηδενικών εκπομπών υψηλής ταχύτητας, αλλά «το χρήμα και η πολιτικές αποφάσεις».

«Τα νέα δρομολόγια πλοίων συνδέονται συχνά με πολιτικές αποφάσεις, επειδή η κίνηση των πόλεων στις πόλεις είναι ευθύνη του δήμου ή της κομητείας και πρέπει να λαμβάνουν αποφάσεις – αυτά είναι εκπληκτικά δύσκολο να γίνουν και το ερώτημα είναι, ποιος θα πληρώσει;

«Είναι, όπως λέει η Γκρέτα Τούνμπεργκ,« Γιατί δεν κάνεις κάτι; Μιλάς και μιλάς και δεν κάνεις τίποτα ».

Η ανάγκη παροχής πορθμείων μηδενικών εκπομπών στη Στοκχόλμη φαίνεται από τα τελευταία στοιχεία: Ο κ. Thornell λέει ότι υπάρχουν 62 οχηματαγωγά πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των ταξιδιών, αλλά αποτελούν το 50% των εκπομπών όλων των δημόσιων συγκοινωνιών.

Συνοψίζει: «Αυτό που είναι σημαντικό είναι να μην το βλέπουμε ως σκάφος αλλά ως μέρος ενός συστήματος μετακίνησης. Απευθυνόμαστε σε δύο τμήματα της αγοράς με το νέο μας πλοίο – την ανταλλαγή υφιστάμενων πλοίων και των νέων δρομολόγιων. Όπου υπάρχει μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση, μπορεί να ανοίξει ένα νέο δρομολόγιο όπου οι άνθρωποι μπορούν να πάρουν φέριμποτ αντί να οδηγήσουν αυτοκίνητο, για παράδειγμα. Έχουμε περίπου 80 πλοία στη λίστα προοπτικών μας και τα μισά από αυτά σχετίζονται με νέα δρομολόγια. “

Hans Thornell (Green City Ferries)

Ο Hans Thornell είναι ναυπηγός αρχιτέκτονας από τη Σουηδία και ήταν υποδιοικητής στο Σουηδικό Ναυτικό. Για το μεγαλύτερο μέρος της 40χρονης επιχειρηματικής του καριέρας, έχει εργαστεί ως διεθνής σύμβουλος διαχείρισης. Επιστρέφει τώρα στη ναυτιλία ως ιδρυτής και πρόεδρος της Green City Ferries, η οποία ξεκίνησε τις δραστηριότητές της αγοράζοντας το παλιό πλοίο Movitz και ανακατασκευάζοντάς το στο πρώτο υπερτροφοδοτούμενο ηλεκτρικό πορθμείο του κόσμου το 2014. Εξακολουθεί να λειτουργεί ως ακτοπλοϊκό πλοίο 100 επιβατών. στη Στοκχόλμη και φορτίζει σε 10 λεπτά. Η επόμενη ανακάλυψη ήταν η εκτόξευση του πρωτοτύπου BB Green που υποστηρίζεται από πανιά και αέρα το 2016. Το σκάφος εξακολουθεί να είναι το ταχύτερο ηλεκτρικό επιβατηγό πλοίο στον κόσμο με 28 κόμβους.