Η έρευνα της T&E για τα αποκαλούμενα «πράσινα» πλοία υγρού φυσικού αερίου (LNG) αποκαλύπτει σημαντικές ποσότητες αόρατου μεθανίου που απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα.

Ένα καθαρό πρωινό Δευτέρας στο λιμάνι του Ρότερνταμ, το  Ecodelta , ένα σκάφος βυθοκόρησης, πιάνει τη δουλειά του ξύνοντας τον βυθό, ανοίγοντας το δρόμο για τα γιγάντια φορτηγά πλοία που περνούν από ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου.

Το  Ecodelta  είναι μέρος μιας νέας τάσης για υποτιθέμενα καθαρά πλοία που κινούνται με φυσικό αέριο. Τα ονόματα περιέχουν λέξεις όπως «eco» και συχνά είναι βαμμένα με πράσινο χρώμα. Αλλά τα πράσινα διαπιστευτήριά τους τελειώνουν εκεί.

Η ναυτιλία είναι μια τεράστια πηγή εκπομπών άνθρακα και η μετάβαση σε καθαρά καύσιμα είναι αργή. Το παραδοσιακό πετρέλαιο ναυτιλίας (bunker) είναι το πιο βρώμικο καύσιμο που υπάρχει και η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για περίπου το ίδιο ποσό παγκόσμιων εκπομπών με τις πτήσεις.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία μαζί με εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, και πολλοί Ευρωπαίοι πολιτικοί πιέζουν για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως «καθαρή» εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα.

Στα χαρτιά, τα πλοία που κινούνται με LNG εκπέμπουν λιγότερο. Δεν υπάρχει μαύρη αιθαλομίχλη. Όμως, αόρατα στο γυμνό μάτι, κατέχουν ένα βρώμικο μυστικό: το μεθάνιο. Στην πραγματικότητα, περίπου το  80%  του υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης που χρησιμοποιείται από τα πλοία σήμερα είναι χειρότερο για το κλίμα από τα καύσιμα που αντικαθιστούν, λόγω της απελευθέρωσης αυτού του ισχυρού αερίου που θερμαίνει πάνω από 80 φορές περισσότερο από το διοξείδιο του άνθρακα. 

Ένα σημαντικό πρόβλημα είναι ότι σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού αερίου, το άκαυστο μεθάνιο διαρρέει και γλιστρά στην ατμόσφαιρα και θερμαίνει τον πλανήτη πιο γρήγορα.

Σε μια πρώτη έρευνα αυτού του είδους, η T&E με την υποστήριξη ειδικών επιστημόνων υδρογονανθράκων ξεκίνησε έρευνα στη θάλασσα για να διερευνήσει ολισθήσεις μεθανίου από πλοία. 

Η έρευνα αποκάλυψε σημαντικές ποσότητες άκαυτου μεθανίου που απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα με ανησυχητικές επιπτώσεις για το κλίμα.

Αυτές οι εικόνες δείχνουν εκπομπές θερμότητας και αερίων από τη στοίβα εξάτμισης των κινητήρων πλοίων. Το έντονο φως κοντά στη στοίβα εξάτμισης υποδηλώνει πηγή θερμότητας. Καθώς το νέφος απομακρύνεται από τη θερμαινόμενη στοίβα καυσαερίων, είμαστε σε θέση να παρατηρήσουμε τις εκπομπές μη καύσιμων υδρογονανθράκων.

Βρίσκοντας το αόρατο

Η T&E διεξήγαγε την έρευνα μια καθαρή ημέρα Νοεμβρίου στο λιμάνι του Ρότερνταμ – το μεγαλύτερο στην Ευρώπη.

Χρησιμοποιώντας μια κάμερα υπερύθρων τελευταίας τεχνολογίας με ειδικό φίλτρο για την ανίχνευση αερίων υδρογονανθράκων, η ομάδα T&E ξεκίνησε σε ένα σκάφος για να εντοπίσει γνωστά πλοία LNG στην περιοχή.

Σύμφωνα με μια ανεξάρτητη αξιολόγηση από ομοτίμους των εικόνων που διεξήγαγε η TCHD Consulting, μια εταιρεία συμβούλων απεικόνισης οπτικών αερίων, οι εικόνες από το Ecodelta και ένα γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη γαλλική CMA CGM το Λούβρο, αποδεικνύουν ότι κυκλοφόρησαν έντονες εκπομπές μη καύσιμων υδρογονανθράκων. στην ατμόσφαιρα.

Ενώ οι φωτεινές κόκκινες φλόγες υποδεικνύουν την πηγή θερμότητας, τα λοφία που φαίνονται στο βάθος είναι απόδειξη εκπομπών άκαυστων υδρογονανθράκων. Αν και η καύση αερίων υδρογονανθράκων μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικά συστατικά, το LNG συνήθως περιέχει πάνω από 90% μεθάνιο. Επομένως, οι εκπομπές υδρογονανθράκων που παρατηρούνται σε αυτήν την έρευνα αποτελούνται κυρίως από μεθάνιο.

Σύμφωνα με την CMA CGM , τα πλοία LNG της επιτρέπουν σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 ανά εμπορευματοκιβώτιο και η εταιρεία επενδύει σε μεγάλο βαθμό στο LNG. Ο ιστότοπός της ισχυρίζεται, «Το LNG είναι η καλύτερη διαθέσιμη λύση αυτή τη στιγμή για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλίας». 

Δεν υπάρχει καμία αναφορά σε καμία από τις επικοινωνίες του για μεθάνιο, ή πόσο μεθάνιο συνήθως γλιστρά από τα δοχεία του. Είτε η εταιρεία είναι ένοχη για κραυγαλέα πράσινο ξέπλυμα, είτε, το πιο ανησυχητικό, αγνοεί την κλιματική ζημιά που προκαλεί.

Η CMA CGM περιλαμβάνει LNG στον ιστότοπό της στην ενότητα «περιβαλλοντικές υπηρεσίες» με δηλώσεις όπως, «έχουν θετικό αντίκτυπο στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον με το CLEANER ENERGY LNG». Δεν υπάρχει πουθενά αναφορά για εκπομπές μεθανίου.

Το βρώμικο μυστικό της Ευρώπης στη θάλασσα: Πώς η ΕΕ προωθεί το LNG

Οι πλοιοκτήτες παρήγγειλαν περισσότερα πλοία με φυσικό αέριο το 2021 από ό,τι τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια μαζί, με τα πλοία που κινούνται με LNG να προωθούνται ως καθαρή εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα. 

Πέρυσι, η ΕΕ πρότεινε στόχους έντασης άνθρακα για τα καύσιμα πλοίων που θα ανάγκαζαν τους πλοιοκτήτες να απομακρυνθούν από το υπολειμματικό μαζούτ, το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο καύσιμο ναυτιλίας σήμερα.

Ωστόσο, η T&E έχει προειδοποιήσει ότι χωρίς διασφαλίσεις βιωσιμότητας αυτό απλώς θα κλειδώσει το LNG ως τη φθηνότερη εναλλακτική λύση. Η πρόσφατη  ανάλυση T&E  δείχνει ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα μπορούσαν να τροφοδοτούνται με LNG από το 2025. Αυτό θα αυξήσει το μερίδιο του ορυκτού LNG από περίπου 6% σήμερα σε πάνω από το ένα πέμπτο όλων των καυσίμων πλοίων στην Ευρώπη έως το 2030. χρήση ορυκτών καυσίμων για δεκαετίες.

Υπάρχουν καθαρές εναλλακτικές λύσεις

Το LNG είναι ορυκτό καύσιμο. Δεν είναι η λύση για τον καθαρισμό ενός από τους πιο βρώμικους τομείς του κόσμου. Η άμεση απειλή της κλιματικής αλλαγής σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ρίξουμε περισσότερα θερμαινόμενα αέρια στην ατμόσφαιρα. 

Για να αποφευχθεί αυτό, η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει αυστηρότερους στόχους μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου για όλα τα πλοία που φτάνουν και αναχωρούν από ευρωπαϊκά λιμάνια, έτσι ώστε ο κλάδος να επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως το 2050 το αργότερο.

Υπάρχουν καθαρά καύσιμα. Τα πράσινα καύσιμα με βάση το υδρογόνο μπορούν να μειώσουν μαζικά τον αντίκτυπο της ναυτιλίας στο κλίμα, αλλά επί του παρόντος είναι ακριβά. Εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θέτουν υποχρεωτικούς στόχους και κίνητρα για αυτά τα καύσιμα τώρα, θα τονώσει την προσφορά και τη ζήτηση και θα τα καθιστά ευρέως διαθέσιμα με πολύ χαμηλότερο κόστος. 

Το ορυκτό αέριο δεν έχει κανένα ρόλο να παίξει στο μέλλον της πράσινης ναυτιλίας. Η Ευρώπη πρέπει να τελειώσει το βρώμικο μυστικό της στη θάλασσα, τώρα.

Τι είναι το φυσικό αέριο;

Το φυσικό αέριο/μεθάνιο/LNG είναι ένα ορυκτό καύσιμο που εξάγεται από το υπόγειο. Αποτελείται κυρίως από μόρια μεθανίου, τα οποία δημιουργούν CO2 όταν καίγονται πλήρως. Το μεθάνιο είναι πολύ πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά παραμένει στην ατμόσφαιρα για πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα. Επομένως, το μεθάνιο θερμαίνεται 29,8 φορές περισσότερο από το CO2 σε διάστημα 100 ετών και 82,5 φορές περισσότερο θερμαίνεται σε διάστημα 20 ετών, σύμφωνα με την 6η Έκθεση Αξιολόγησης της IPCC. 

Το φυσικό αέριο είναι «αέριο» υπό κανονική θερμοκρασία και ατμοσφαιρική πίεση. Για να διευκολυνθεί η μεταφορά και η αποθήκευσή του, συχνά υγροποιείται σε θερμοκρασίες κατάψυξης, γεγονός που δημιουργεί υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται από πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των νοικοκυριών για θέρμανση σε λέβητες και μαγείρεμα σε κουζίνες, αλλά και από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όλο και περισσότερο χρησιμοποιείται για τη ναυτιλία.

Γιατί το μεθάνιο είναι τόσο κακό;

Διαρροές και ολισθήσεις συμβαίνουν σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού φυσικού αερίου. Η χρήση του ΥΦΑ ως καυσίμου για τη θάλασσα είναι ιδιαίτερα προβληματική επειδή συμβαίνουν ολισθήσεις από τις μηχανές των πλοίων. Σύμφωνα με  στοιχεία  του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ανάλογα με τον κινητήρα, ποσοστό από 0,2% έως πάνω από 3% των ορυκτών αερίων γλιστρά από τη διαδικασία καύσης και απελευθερώνεται απευθείας στην ατμόσφαιρα. 

Για το λόγο αυτό, περίπου το 80% του LNG που καίγεται σήμερα στη ναυτιλία είναι σε κινητήρες (χαμηλής πίεσης 4-Stroke) που έχουν χειρότερες συνολικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τους παραδοσιακούς κινητήρες που λειτουργούν με βρώμικο μαζούτ. Αυτή είναι μια  εκτίμηση  που βασίζεται στο καύσιμο που καταναλώνουν τα πλοία που κινούνται με LNG από το ευρωπαϊκό σύστημα αναφοράς δεδομένων MRV και στα χαρακτηριστικά του στόλου από τα βιβλία παραγγελιών των πλοιοκτητών.