Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προετοιμάζεται να ξεκινήσει τα προγράμματα εμπορίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η ΜΚΟ Transportation & Environment ζητά μεγαλύτερη εστίαση στον ρόλο που διαδραματίζουν τα λιμάνια στις εκπομπές του θερμοκηπίου και στη χρήση εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για να βοηθήσει στην υποδομή καθαρών καυσίμων στα λιμάνια. Σε μια πρόσφατα εκδοθείσα έκθεση, η ΜΚΟ ταξινομεί τα λιμάνια της Ευρώπης με βάση τις εκπομπές άνθρακα, επιδιώκοντας να ρίξει τα φώτα της δημοσιότητας στα λιμάνια ώστε να κάνει περισσότερα για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων.

Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από την T&E, αξιολογεί τις εκπομπές από πλοία που αναχωρούν και εισέρχονται σε λιμάνια από όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς και τις εκπομπές από δραστηριότητες στο λιμάνι όπως η φόρτωση, η εκφόρτωση και ο ανεφοδιασμός καυσίμων. Ως το πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με την T&E λέει ότι το λιμάνι συνδέεται με σχεδόν 14 εκατομμύρια τόνους CO2 κάθε χρόνο, τοποθετώντας το στο ίδιο επίπεδο με άλλες μεγάλες εκπομπές, όπως το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας Weisweiler στη Γερμανία, το οποίο η T&E κατατάσσει ως τον πέμπτο μεγαλύτερο βιομηχανικό ρυπαίνων της Ευρώπης. Η Αμβέρσα και το Αμβούργο έρχονται στη δεύτερη και τρίτη θέση στην κατάταξη της T&E, ενώ τρία από τα 10 κορυφαία λιμάνια για εκπομπές CO2 σύμφωνα με την έκθεση βρίσκονται στην Ισπανία.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος εκπομπός ρύπων, λέει η ΜΚΟ, ενώ υποστηρίζει ότι τα λιμάνια της Ευρώπης ήταν απρόθυμα να υποστηρίξουν εντολές για καθαρά καύσιμα. Σε μια χρονιά με μεγάλα κέρδη για τον κλάδο, η T&E καλεί τα λιμάνια να υποστηρίξουν τις προσπάθειες σε επίπεδο ΕΕ για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων της ναυτιλίας.

«Τα λιμάνια μπορούν να έχουν άμεσο αντίκτυπο στο πρασίνισμα του πλανήτη μας παρέχοντας καθαρές ναυτιλιακές υποδομές», δήλωσε ο Jacob Armstrong αξιωματικός ναυτιλίας στην T&E. «Αυτό σημαίνει εγκατάσταση υποδομής ανεφοδιασμού με βάση το υδρογόνο και την ηλεκτροκίνηση στην ξηρά που θα επιτρέψει στα πλοία να σβήσουν τις μηχανές τους και να συνδεθούν στο λιμάνι. Αντί να ακολουθούν προτάσεις για τον καθαρισμό της ναυτιλίας, όπως η πλήρης ηλεκτροδότηση των λιμένων και οι εντολές για πράσινα καύσιμα, τα λιμάνια απλώς δεν κάνουν αρκετά για να καθαρίσουν τον τομέα που τους αναλογεί».

Η έκθεση εξετάζει επίσης τις εκπομπές από λιμενικές δραστηριότητες όπως η φόρτωση, η εκφόρτωση και ο ανεφοδιασμός καυσίμων. Παράλληλα με το CO2, το T&E τονίζει τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) και διοξειδίου του θείου (SOx). Το Ρότερνταμ, και πάλι ως το μεγαλύτερο λιμάνι, βρίσκεται και πάλι στην κορυφή της λίστας T&E με τη ΜΚΟ να τονίζει ότι τα πετρελαιοφόρα, που έχουν καθυστερήσει να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες εκπομπών, αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό εκπομπών στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Άμστερνταμ. Τονίζονται επίσης άλλα λιμάνια, όπως η Αμβέρσα, ο Πειραιάς, η Βαρκελώνη και το Αμβούργο. 

Η T&E καλεί τα λιμάνια να εγκαταλείψουν τη στάση τους έναντι αυστηρότερων στόχων για την ηλεκτροκίνηση στην ξηρά και στόχων όπως εκείνοι για τμήματα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοφόρων και των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Η ΜΚΟ λέει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί επίσης να βοηθήσει τα λιμάνια κατευθύνοντας τα έσοδα από το προτεινόμενο ΣΕΔΕ για την αγορά προστασίας για να βοηθήσει στην υποδομή καθαρών καυσίμων στα λιμάνια.

Κατεβάστε τη μελέτη