Η Βόρεια Ευρώπη και η Ιαπωνία ετοιμάζονται για την επανάσταση των μη επανδρωμένων και ηλεκτροκίνητων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων: οι πρώτοι στόλοι έτοιμοι έως το 2025.

Τους επόμενους μήνες, 3 μη επανδρωμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ένα ιαπωνικό, ένα φινλανδικό και ένα νορβηγικό , θα ανεβάσουν άγκυρα. Μετά από αυτό, οι θάλασσες δεν θα είναι ποτέ ξανά οι ίδιες.

Η Ιαπωνία και η Νορβηγία εργάζονται χωριστά για τον ίδιο στόχο: να κάνουν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να ταξιδεύει εντελώς αυτόνομα. Ο στόχος είναι ότι η εμπορική κίνηση στις θάλασσες , η οποία αυξάνεται σε ένταση από μήνα σε μήνα , μπορεί να γίνει ακόμη φθηνότερη επειδή πραγματοποιείται χωρίς επανδρωμένο προσωπικό, δηλαδή χωρίς ένα από τα κύρια στοιχεία κόστους για τους διαχειριστές ενός στόλου φορτηγών πλοίων.

Ιαπωνία

Το ιαπωνικό πλοίο θα αποπλεύσει χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες του Ιδρύματος Nippon και της Nippon Yusen Kk, της μεγαλύτερης ιαπωνικής εμπορικής εταιρείας. Το πλοίο, που στήνεται αυτούς τους μήνες, θα ακολουθήσει μια διαδρομή σχεδόν 400 χιλιομέτρων μέσω μιας από τις διαδρομές με τη μεγαλύτερη πυκνότητα ναυτικής κίνησης: από τον κόλπο του Τόκιο στην πόλη Sese, στο νομό Mie. Η δοκιμή, η οποία αντιπροσωπεύει τη δοκιμή πεδίου μετά από μια σειρά πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν στο παρελθόν στο εργαστήριο ή με σύντομες ελεγχόμενες εξόδους, σύμφωνα με τους ειδικούς θα είναι κάτι λιγότερο από επαναστατική. Η τεχνητή νοημοσύνη θα βρίσκεται στο τιμόνι όχι μόνο του πλοίου, αλλά και των επί του σκάφους συστημάτων που διασφαλίζουν την καλή λειτουργία μεγάλων σκαφών και εποπτεύουν το φορτίο τους, αποτελούμενο από εκατοντάδες εμπορευματοκιβώτια.

Νορβηγία

Στη Νορβηγία, η ανάπτυξη έγινε από το ναυπηγείο Vard μαζί με την τεχνολογική εταιρεία Kongsberg Maritime. Σύμφωνα με το CNN , αυτό το δεύτερο πλοίο θα έχει επίσης την ιδιαιτερότητα να είναι μηδενικών εκπομπών και εντελώς αυτόνομο. Το παρθενικό του ταξίδι, ωστόσο, θα είναι σε πολύ πιο περιορισμένη κλίμακα και θα αγγίξει δύο λιμάνια της Νορβηγίας για να επαληθεύσει τη σκοπιμότητα του ταξιδιού και θα έχει μια «ομάδα ελέγχου» που, χωρίς να παρέμβει, θα επιβλέπει τη λειτουργία των επί του σκάφους συστημάτων για να διασφαλιστεί ότι ο υπολογιστής κάνει τα πάντα όπως πρέπει . Το πλοίο θα ελέγχεται επίσης από 3 επίγεια κέντρα, τα οποία θα μοιράζονται την ευθύνη της επαλήθευσης της σωστής λειτουργίας των αυτόνομων συστημάτων.

Φινλανδία

Τα νορβηγικά και τα ιαπωνικά πλοία δεν είναι τα πρώτα πλοία αυτο-οδήγησης: το 2018, η Φινλανδία έκανε το ντεμπούτο του στο πρώτο πλήρως ηλεκτρικό, αυτόνομο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που αναπτύχθηκε από τον χημικό κολοσσό Yara International. Το Yara Birkeland, αυτό είναι το όνομά του , θα κάνει το πρώτο του ταξίδι μέχρι το τέλος του έτους, ενώ ο Νορβηγός δεν αναμένεται να εγκαταλείψει τα αγκυροβόλια πριν από τον Φεβρουάριο του 2022. Αντίθετα, είναι πιθανό το ιαπωνικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να φύγει νωρίτερα και ίσως ακόμη και να κερδίσει τους Φινλανδούς, ακόμη και αν οι διευθυντές της ιαπωνικής εταιρείας έχουν μέχρι στιγμής μιλήσει για στόχους που υπερβαίνουν το 2022 και για λειτουργική χρήση για εμπορικούς σκοπούς το νωρίτερο το 2025.

Η κατάσταση της αγοράς

Ο τομέας της ναυτιλίας αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό. Αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνο αυτό της ρύπανσης. Η αυτόνομη οδήγηση αυτών των γιγάντιων θαλάσσιων φορτηγών είναι επίσης απαραίτητη επειδή πολλές χώρες (όπως η Ιαπωνία) βλέπουν τα πληρώματα να γερνούν χωρίς αντικαταστάτη: στον τομέα των φορτίων, το 40% των πληρωμάτων είναι άνω των 55 ετών. Η αύξηση της αποδοτικότητας αυτού του τομέα μέσω της χρήσης ηλεκτρικών πλοίων και κυρίως συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης σημαίνει αύξηση της ιαπωνικής οικονομίας κατά σχεδόν 9 δισεκατομμύρια ευρώ από τώρα έως το 2040. Ο τομέας των αυτόνομων θαλάσσιων μεταφορών θα αξίζει 143 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2030, είπε στο Bloomberg Satoru Kuwahara , γενικού διευθυντή της Japan Marine Science , θυγατρική της Nippon Yusen .

Επιπλέον, σύμφωνα με τομεακές μελέτες , το 70% των θαλάσσιων ατυχημάτων προκαλούνται από ανθρώπινα λάθη : η αυτόνομη οδήγηση σε αυτόν τον τομέα θα αυξήσει την ασφάλεια. Σύμφωνα με το Ίδρυμα Nippon, το 50% του στόλου φορτίου με ιαπωνική σημαία θα μπορούσε να είναι εντελώς μη επανδρωμένο έως το 2040. Ο κοινός στόχος όλων των έργων, του ιαπωνικού και των χωρών της Βόρειας Ευρώπης, είναι να είναι έτοιμα από εμπορική άποψη έως το 2025 με τουλάχιστον ένα επιχειρησιακό πλοίο.

Οι τεχνολογικές προσεγγίσεις των 3 συστημάτων, αν και διαφορετικές στην εφαρμογή, ακολουθούν παρόμοια λογική: τα κέντρα ελέγχου ακτών επεξεργάζονται πληροφορίες που προέρχονται από δορυφόρους και συστήματα παρακολούθησης πλοίων, καθώς και από τον εντοπισμό συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στα πλοία και σχεδιάζουν μια σειρά στόχους που πρέπει να επιτύχει το πλοίο εντός της ευρέως προγραμματισμένης διαδρομής πριν από την αναχώρηση. Αυτοί οι στόχοι μπορούν να είναι καθ ‘οδόν, με προσαρμογές για την αποφυγή της κυκλοφορίας ή της κακοκαιρίας, αντί για τη ναυτιλία, ή τη διαχείριση της κυκλοφορίας ή του φορτίου (το οποίο ρυθμίζεται δυναμικά για τον έλεγχο του πλοίου). Σε κάθε περίπτωση, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να μπορεί να λαμβάνει όλες τις αποφάσεις αυτόνομα. Ακόμα και χωρίς οδηγίες.